التخطي إلى المحتوى الرئيسي

انا حى >>انا ميت>>انا فين؟؟؟؟


السلام عليكم
من فترة ليست بقليلة وانا اتصفح احد المنتديات وقفت امام موضوع فى غاية الاهمية
بجد انا شفت الموضوع دماغى اتكهربت!!!!
هو انا ليه صحيح بقيت كده

هى حياتى رخيصة للدرجة دى!!!!!

طيب انا كان ممكن احاول اغير مفهومى للحياة بشكل مختلف

او على الاقل اتمرد على الوضع الحالى واشجع نفسى بالتفاؤل او على اقل الاقل احاول اغير من وضعى ووضع ناس كتير بتعانى من نفس مشكلتى؟؟؟
الموضوع اللى شقلب حياتى كان بيتكلم عن تمنى الموت والرغية فية!!!
بعد ماقراءت الموضوع سئلت نفسى اسئلة كتير
هو انا ليه كانت كل حياتى هى تمنى الموت
هو انا ليه كنت فاكر ان حل مشكلتى او مشاكل ناس كتير متوقف على الموت
هو كان ممكن فعلا الموت هو الحل من كل المشكلات اللى انا فيها

هو انا ليه كنت فاكر ان حل مشكلة معينة متوقف على موت شخص بعينة مرتبط بهذا الموضوع
هو انا ليه نظرتى للحياة بقت نظرة تشاومية
هو انا ليه مخطرش على بالى ان الموت ده مصيبة

هو للدرجة دى انا مش خايف من الموت

هو بعدى عن ربنا هو اللى رسخ فيا الاعتقاد ده
طيب هو انا مستعد ليه ؟؟؟

انا عملت ايه فى دنيتى عشان اكلم ربنا عنة لما يسئلنى

انا عملت ايه عشان الناس تفتكرنى بية

هو لوفعلا الريس مات حالنا هيختلف والوضع هيبقى احسن والبلد حلها هيتغير للافضل

اكيد هيجى ابنه او اى واحد سائر على نهجه طبعا وهيبقى نفس الوضع

طيب اموت بقى والموت يبقى راحة ليا ولناس تانيه !!!!!!!!

طيب انا ليه ماحولتش اتمرد على النظام ولو موت يبقى حققت حلمى ورضيت ربى ونفسى وكمان موت مستريح

هو انا ليه كل اللى اعرفهم شيفين الدنيا سوده

وهل فعلا الدنيا سودة

طيب مافى ناس عشتها زى الفل والا هما منظر وخلاص!!!!!!

طيب فين المشكلة

الجو العام محبط ليه وبيخلينى اتمنى الموت على اساس انه راحه ليا ولغيرى والحياه معقده وكلها هم ومشاكل ونكد

هو انا لية بقت نفسى هينة عليا والموت بقى شى سهل التفكير فيه وكمان مقتنع على انه حل للى انا وغيرى فيه

هو انا ليه من ساعه ماوعيت على الدنيا وبدئت افهم شايف ان الدنيا قتل ودمار وحروب وناس بتموت من الجوع وناس بتموت غرقانه وناس بتسرق وناس بتمص فى دم ناس

طيب انا جى اعمل ايه فى الخراب ده كله

اروح اموت بقى عشان مايحصليش زى الناس دى وعشان كمان انا مبحبش ومش عايز اكون ظالم !!!
ياترى الموت فعلا هيكون راحه ليا

والا انا بهرب للموت عشان مش عارف اواجه السلبية اللى انا عايش فيها

والا الموت شماعه بعلق فيها فشلى فى المواجهة وتحدى الظلم

والا الفاسدين اجبرونى على تمنى الموت والسعى الية لان اللى زيى الموت افضلة وعلى راى الاستاذ عادل ادهم لما اخذ من نور الشريف كليته وقاله اللى زيك اتخلق عشان احنا نعيش


انا فى دوامه بجد
مش عارف اعمل ايه
اوقات بفكر فى الموت
واوقات بفكر فى التغير وجمال الحياه واكيد بكره هيبقى احسن
انا عقلى طار وفكرى اتشتت وحياتى اتقلبت من الموضوع ده

حد عنده حل ليا؟؟؟


تعليقات

‏قال Wael
مش عارف اقولك ايه بصراحة .. بس فى الاخر الدنيا دار ممر وليست دار مقر .. العلاقة بينا وبين الدنيا علاقة متوقفة على شعره , المطلوب مننا نعيشها لكن نبقا واثقين انها لن تدوم , نحبها لكن مانسمحلهاش تدخل قلبنا , نعمرها بالرغم اننا عارفين ان مآلها الى خراب , علاقة معقده والتحكم في العلاقة دى والسيطرة عليها هو معنى السعادة . موضوعك كبير محتاج سلسلة كاملة .
وبمناسة ايكونة المدونة للاسف انا دخلت كذا مرة ومشوفتهاش .. ممكن لو تحب ابقا ابعتلى التمبليت - فى ملف تكست مرفق- على الايميل بتاعى وانا افحصه . دمت بخير
كلامك صحيح استاذ وائل
بس المشكلة اننا مش عرفين نستثمر وجودنا فى الدنيا دى
يعنى احنا مقضينها والسلام !!!!!!
انا مخنوق فعلا من الموضوع ده
ومش هخوض فيه كلام تانى لانى بتعب نفسيا منه
اما بالنسبه للمشكله اللى كلمة حضرتك عليها بتاعت الايقونه هى فعلا اختفت لوحدها
وشكرا لحضرتك استاذ وائل
‏قال فضفضة
أزال المؤلف هذا التعليق.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ظريف وخفيف رغم المحن

نقلا عن موقع مصراوى غموض حول موت كلب السفيرة الامريكية بالقاهرة مسموما بحديقة السفارة بعد أيام قليلة من اعتمادها كسفيرة للولايات المتحده فى القاهرة بدأت السفيرة الامريكية مارجيت سكوبى عملها بالقاهرة بحادث مثير بعد أن توفى أحد كلابها مسموما بشكل مفاجئ وغريب وذلك بحديقة السفارة الامريكية بمنطقة جاردن سيتى بالقاهرة. ورفض مصدر بالسفارة الامريكية نفى الخبر أو التصديق عليه وقد تم التحفظ على جثة الكلب لتشريحة لمعرفة أسباب الوفاة وما إذا كان هناك شبة وراء الحادث أم لا. ورجح أحد المسئولين بالسفارة أن يكون سبب الوفاة هو تناول الكلب كمية من سم الفئران بحديقة السفارة التى يتم وضعها بالحديقة لمنع دخول الفئران الى مقر السفارة والقضاء عليها. يذكر أنه كان قد تعرض كلب السفير الاسرائيلى بالقاهرة شالوم كوهين لنفس الحادث فى العام الماضى بعد أن عثر على كلبه الخاص مسموما فى حديقة منزله بمنطقة المعادى . ورجح حينها أن يكون قد تناول الكلب سماً. احلى ما فى الموضوع تعليقات المصريين بعد هذه الحادثه المفزعه وهذا العمل الحقير اصبحت مصر بلا امن او امان انا اول واحد هاخد علتي واهلي واروح اعيش واقضي بقيت عمري في...

نشرة اخبار عربية

(1) العالم فوضى يا سادة وشعوب تجتاح شعوبا وشعوب تسقط كالعادة في بلد ما.. من موطننا شعب يتعرض لإباده في الشرق نصنع حكاما نصنع جبروتا لا قادة نصنع طاغوتا يقمعنا ويفرغ فينا أحقاده ونظل نغمض أعيننا نشكو نتباكى كالعادة ما أسهل أن تحكم شعبا مسلوبا من غير إرادة أسوأ كارثة في الدنيا أن يحكم عبد أسياده ********* ( 2 ) أما من ناحية أخرى في الغد السادسة مساء سيمر الحاكم يتجول وخطوط السير بأكملها من أجل الحاكم تتحول في الفجرسنخرج نصط ف نهتف نتزاحم نلتف وتدق الكف على الكفب الروح بالدم نفديك يا مولانا من يتوانى من يتباطأ سيحاكم فورا يا سادة والحكم أصبح معروفا إعدام طبعا كالعادة ********* ( 3 ) أما عن حالة مولان ا فيقول هناك مراسلنا من عشر دقائق قد نام قد أكل كثيرا مولانا والآن يقول مراسلنا مولانا دخل الحمام بعد دقائق سنوافيك م ببقية حال مولانا عفوا .. قد جاء من القصرمولانا قد صلى العصرطبعا كالعادة يا سادة من غير وضوءمعذور دوما مشغول بأمور رعاياه السوء ويقول مراسلنا أيضا مولانا البطل الضرغام أصدر منشورا مكتوبا محتويا بعض الأحكام تبني مدرسة في روما وتهد جميع مدارسنا من مصر لحدود الشام ********* ( 4 ...