التخطي إلى المحتوى الرئيسي

مصر مبارك وعيدكم جمال مبارك!!!!!!!!!






مصر مبارك
الجمله دى بقى الواحد يشفها فى كل مكان
فى الشارع فى التلفزيون وبيسمعها كمان فى الاذاعه وفوق الكبارى (وفى الكباريهات) وفى المؤسسات الحكوميه والوزارات وكمان فى المدارس جنب الايات القرانية والاحاديث النبوية واقوال الحكماء والفلاسفه (ده على اساس ان الجمله دى اتذكرت فى القراءن او حكمة لارسطوا)
وياسلام بقى والريس كده رايح حفلة تخرج دفعه من الجيش او الشرطه اوعى حتى تخرج دفعه جديد من حملة الماشات
وتشوف بقى قمة النفاق يرحوا كتبين باجسمهم مــــــــــــصـــــر مــــــــــــبـــــــــــــاركــــــــــــــــ
(يا اولاد .....)
والله الواحد بقى يحلم بالكلمه دى بقت عمله زى الكابوس


نتكلم بقى فى الجد
بجد الموضوع ده غريب !!!!!!!!
ازاى بلد بحالها كده تكون شخص واحد!!!!
بلد بحجم مصر وعظمة مصر تكون مرهونة بحياة فرد او صحتة
وبعدين مصر دى التكيه بتاعت مبارك وحرمه وولاده كتبها باسمه (ابن ....)
ماحدش فينا سمع او قراء فى يوم من الايام انه اقترن اسم مصر باسم اى حاكم او زعيم او حتى ايام الملكيه!!!!!!!!!!
يعنى مثلا الواحد ما درس فى كتاب التاريخ ان مصر هى الملك مينا عشان وحد القطرين وان مصر هى الملك خوفو وان مصر هى عمرو بن العاص عشان الفتح الاسلامى
او حتى ان مصر هى السادات عشان تحرير سيناء!!!!!!!!!!

(تيجى انت يا ... .... تقولى ان مصر هى مبارك)

طيب على اى اساس يقترن اسم مصر بمبارك من الاساس (على الاقل كل واحد من اللى انا ذكرته سالفا عمل حاجه غيرت تاريخ مصر كله)
(طيب انت عملت ايه يا ابن الفشارة عشان تحط اسمك جنب مصر )

اقولكم انا قدم ايه سيادة الريس لمصر
هناك معدلات كثيره واسباب كبيره لاجلها اقترن اسم مصر (بهذا الارعن على راى محمد سعيد الصحاف اللى ربنا يمسيه بالخير) منها
خد عندك يا عم

1-فى عهده تم الاعداد لتوريث الحكم فى مصر لاول مره ونحن فى الانتظار
2- فى عهد الدكتاتورسيادته انتشر القمع والاعتقال والتعذيب حتى الموت و
3-فى عهد سيادته احتلت مصر مكانه متقدمه فى زيادة انتشار الجرائم الجنسية ( يالهوى على قلة الادب والمسخرة)
4-فى عهد سيادتة زاد نسبة معدلات المصريين تحت خط الفقر الى اكثر من 52% من الشعب(لاحظ اختفاء المثل الشعبى اللى بيقول ما فيش حد بينام من غير عشاء دلوفتى بقى حاطط حجر على بطنه وبيقول احدا احد)
5- فى عهده انتشر السرطان والسكر والالتهاب الكبدى والفشل الكلوى والايداز اللى كنا ما نسمعش عنه
وكمان الاسهال !!!!!!!!!!
6-فى عهد سيادته سمعنا عن مصطلحات جديده فى قواميس الحياه فى عصر مبارك ابن الجزمة زى
البطالة.الاخلاق . الضمير. المياه النظيفه. الصرف الصحى . التصحر . الزحام . الغلاء . المرور . الفساد . الرشوه . السكن . الزواج .
رغــــــــــيــــــــــف الـــــــــــعــــــــــــــــيش
الخ....
7-فى عهده 26 سنه طواري فى خدمة الشعب

(انا كده خلاص اتخنقت من ابن ... ده مش اكمل تانى)
فياشعب جبان باى حق يقترن اسم مصر بمبارك
الهذا الحد وصلنا الى قمة النفاق


واللى هيعيش ياما هيسمع
وبكره لما يموت يقولوا


مصر جيمى مبارك




بقلم elshafey



اه
نسيت تانى
كل سنه وانت طيبين وعيدكم مبارك







تعليقات

‏قال غير معرف…
من ضمن الحاقدين انت اخى
هو اللى بيفضح المفسدين والحرمية يبقى حاقد!!!!!!!!
عجييييييييييب
فعلا انا حاقد عشان مش عارف اسرق واقتل واعذب واحرق واغرق واسرطن واخذ قروض واهرب ؟؟

ولما انا حاقد يبقى دول ايه يا افندى يا غير حاقد
‏قال غير معرف…
والله كلامك كله صح

فى ناس خايفة تتكلم
خايفة تروح ورا الشمس
خايفة من السجن والتعذيب

انت مش خاقد
الحقيقه بتوجع الطبقه النفعيه من وراء الفساد والجهل المنتشر فى البلد
احنا فى نظرهم حاقدين
بس هنتكلم
ومش خيفين
حتى لو رحنا وراء الشمس

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

ظريف وخفيف رغم المحن

نقلا عن موقع مصراوى غموض حول موت كلب السفيرة الامريكية بالقاهرة مسموما بحديقة السفارة بعد أيام قليلة من اعتمادها كسفيرة للولايات المتحده فى القاهرة بدأت السفيرة الامريكية مارجيت سكوبى عملها بالقاهرة بحادث مثير بعد أن توفى أحد كلابها مسموما بشكل مفاجئ وغريب وذلك بحديقة السفارة الامريكية بمنطقة جاردن سيتى بالقاهرة. ورفض مصدر بالسفارة الامريكية نفى الخبر أو التصديق عليه وقد تم التحفظ على جثة الكلب لتشريحة لمعرفة أسباب الوفاة وما إذا كان هناك شبة وراء الحادث أم لا. ورجح أحد المسئولين بالسفارة أن يكون سبب الوفاة هو تناول الكلب كمية من سم الفئران بحديقة السفارة التى يتم وضعها بالحديقة لمنع دخول الفئران الى مقر السفارة والقضاء عليها. يذكر أنه كان قد تعرض كلب السفير الاسرائيلى بالقاهرة شالوم كوهين لنفس الحادث فى العام الماضى بعد أن عثر على كلبه الخاص مسموما فى حديقة منزله بمنطقة المعادى . ورجح حينها أن يكون قد تناول الكلب سماً. احلى ما فى الموضوع تعليقات المصريين بعد هذه الحادثه المفزعه وهذا العمل الحقير اصبحت مصر بلا امن او امان انا اول واحد هاخد علتي واهلي واروح اعيش واقضي بقيت عمري في...

نشرة اخبار عربية

(1) العالم فوضى يا سادة وشعوب تجتاح شعوبا وشعوب تسقط كالعادة في بلد ما.. من موطننا شعب يتعرض لإباده في الشرق نصنع حكاما نصنع جبروتا لا قادة نصنع طاغوتا يقمعنا ويفرغ فينا أحقاده ونظل نغمض أعيننا نشكو نتباكى كالعادة ما أسهل أن تحكم شعبا مسلوبا من غير إرادة أسوأ كارثة في الدنيا أن يحكم عبد أسياده ********* ( 2 ) أما من ناحية أخرى في الغد السادسة مساء سيمر الحاكم يتجول وخطوط السير بأكملها من أجل الحاكم تتحول في الفجرسنخرج نصط ف نهتف نتزاحم نلتف وتدق الكف على الكفب الروح بالدم نفديك يا مولانا من يتوانى من يتباطأ سيحاكم فورا يا سادة والحكم أصبح معروفا إعدام طبعا كالعادة ********* ( 3 ) أما عن حالة مولان ا فيقول هناك مراسلنا من عشر دقائق قد نام قد أكل كثيرا مولانا والآن يقول مراسلنا مولانا دخل الحمام بعد دقائق سنوافيك م ببقية حال مولانا عفوا .. قد جاء من القصرمولانا قد صلى العصرطبعا كالعادة يا سادة من غير وضوءمعذور دوما مشغول بأمور رعاياه السوء ويقول مراسلنا أيضا مولانا البطل الضرغام أصدر منشورا مكتوبا محتويا بعض الأحكام تبني مدرسة في روما وتهد جميع مدارسنا من مصر لحدود الشام ********* ( 4 ...